stageblogsuriname.reismee.nl

Aankomst Paramaribo

Daar is hij dan! Onze eerste echte blog over onze avonturen in Paramaribo, Suriname. Na een rustige vlucht van ruim 9 uur kwamen we aan op de Johan Adolf Pengel vliegveld. Hierbij konden we meteen kennis maken met de Surinaamse cultuur. We hebben in 2 lange rijen moeten staan voordat we uiteindelijk onze koffers konden ophalen, alles op z’n gemak. De ene rij was voor de coronavaccinatie controle en de volgende rij was voor de douane waar we ons visum moesten laten zien. We hadden verwacht dat in die tussentijd onze koffers al op ons aan het wachten waren op de band, dit was niet het geval. Tijdens het wachten op de koffers hebben we wel vast een sim kaartje met internet kunnen regelen. Uiteindelijk was het 19.45 (Surinaamse tijd ? 4 uur vroeger) voordat we de taxi naar ons appartement konden pakken. Na ruim een uur gereden te hebben in de taxi kwamen we aan in een rustige wijk ten noorden van Paramaribo. Hier wachtte een vrouw op ons bij aankomst. Heel vriendelijk en behulpzaam. We hadden nog wat spullen nodig uit de supermarkt en omdat die vrouw het onveilig vond dat we alleen zouden gaan op dat tijdstip en omdat we nog geen Surinaamse Dollars (SDR) hadden, ging ze met ons mee om ons te helpen. We hadden wat eten en drinken gehaald om de avond en de volgende dag door te komen.

De volgende dag zijn we rustig wat gaan opruimen en schoonmaken in ons appartement. We zijn nog een keer naar de supermarkt gegaan om wat spullen in huis te halen. Ideaal want op iedere hoek zit hier wel een supermarkt! En als we iets niet konden vinden konden we het gewoon in het Nederlands vragen. Ook hier hebben we weer met euro’s betaald. Betalen is iets wat wij nog niet helemaal begrijpen. Het betaalmiddel is hier in SDR’s. De koersen wisselen per supermarkt/restaurant, de ene keer is deze 21 SDR per 1 euro, de andere keer is deze 23,5 SDR per 1 euro.

In de middag zijn we voor het eerst op stap naar de stad gegaan. We hebben de palmentuin bezichtigd en zijn wat gaan drinken bij zus en zo. Bij hebben tropische sapjes gedronken waar we niet eerder van hadden gehoord. Hebben jullie al eerder van een Mopé- en een Shuru sapje gehoord? Wij niet! Het smaakte heerlijk. We hebben heerlijk gegeten en gedronken. Ik denk dat we bij elkaar ongeveer 20 euro kwijt waren voor 4 drankjes, een broodje vooraf en 2 hoofdgerechten. Geen geld toch?! Daar kunnen we vast aan wennen.

Vandaag (14-03) willen we naar de markt gaan. In de supermarkten waar we tot nu toe zijn geweest, was geen groente en fruit te koop. We zijn erg benieuwd wat voor tropische vruchten we gaan vinden op de markt!

We hebben ook foto’s geupload! Deze zijn te zien bij de foto's, boven in het menu.

Ellen

Helemaal leuk, lekker rustig wennen en verkennen!!

Mirjam

Dan kan het avontuur eindelijk gaan beginnen! Laat het lekker op jullie af komen; het komt vast helemaal goed! Prachtige tropische & groene plaatjes en het eerste regenbuitje al gehad volgens mij...

Petra

Veel plezier!