stageblogsuriname.reismee.nl

Tweede stage week en onze eerste trip!

Afgelopen week, onze tweede stage week, hadden we 5 dagdiensten. Steeds meer vinden we onze draai en wennen we aan de manier van doen hier. De enorme hoeveelheid administratie vergt nog wat oefening, want het komt nogal nauw hoe je dingen op moet schrijven. Een foutje betekend niet doorkrassen maar opnieuw schrijven op een nieuw blad! Beide hebben we hier ook een bevalling mogen begeleiden en een aantal dames mogen hechten. Het hechten gebeurt de dag na de bevalling door de zaalarts in een aparte hechtkamer. Vanavond gaan we de nachtdienst in, we hebben er drie en daarna een aantal dagen vrij. De afgelopen week was het een rustige week qua bevallingen dus hopelijk worden het drukke nachten waarbij we veel mogen/kunnen doen.

Gistermiddag (26/3) rond 16u zijn we naar een verzamelplaats bij een steiger gegaan om vanuit daar op een trip te vertrekken. Met een groep van 8 Belgische en Nederlandse stagiaires en een gids, zijn we per boot dolfijnen gaan spotten. Er zwommen er best veel maar je moest snel kijken. Enkel de rugvin kwam boven water en dook met de zelfde vaart weer onder. Na het dolfijnen spotten zijn we naar een soort dorpje gevaren. Hier hebben we aangemeerd en wat gegeten. Na het eten zijn we een stukje gaan lopen naar Frederiksdorp. Hier waren vroeger de koffie en cacao plantages in de tijd van de slavernij. Nu staat er een vakantie resort.

We moesten wachten tot het donker werd om de kaaimannen te kunnen spotten. We hadden het erop de heen weg nog over gehad, hoe groot we dachten dat kaaimannen eigenlijk waren. Esmee dacht wel iets van twee meter. We hadden het opgezocht en lazen dat volwassen kaaimannen 1 tot 1,5 meter konden worden! Het werd donker, onze boot arriveerde en het begon te regenen. Iedereen trok regenjassen/poncho's aan en we stapten in het zeer smalle, wankele bootje. Achterin de bood zat de boot-man, hij bestuurde de boot. Dan zaten wij twee aan twee op de bankjes en voorin zat de gids. We zaten laag bij het water en het voelde alsof we elk moment konden kapseizen. Als de boot-man een beetje naar links bewoog om naar een kaaiman te zoeken, wiebelde de hele boot en moesten we echt tegen hangen om niet om te vallen. Best spannend!

Naast dat kaaimannen dus echte nacht dieren zijn, houden ze ook niet van regen. Dus een hele tijd hebben we geen kaaiman gezien. Na een tijdje te hebben gevaren stopte de regen. We voeren in een smal kanaaltje met aan weerszijde riet en planten. We voeren verder de mangrove in waar het nog smaller werd. Af en toe liep de schroef van de motor vast tussen de planten. Dan haalde de boot-man de schroef even omhoog om hem los te maken. In de smalle mangrove kanalen waren ook erg veel muggen. In de verte zagen we af en toe een best fel lampje tussen de bomen die dan ook weer uit ging, de gids vertelde dat dat vuurvliegjes zijn! Leuk om te zien! Na een tijdje hadden we twee kleine kaaimannetjes gezien van ongeveer 20cm! Hahaha die hadden we iets groter verwacht! Één kaaimannetje werd meegenomen naar waar we weer uitstapte zodat iedereen er mee op de foto kon. Ook best spannend om hem vast te houden! Later zijn we nog met een aantal uit de groep cocktails gaan drinken bij een barretje.

Het was een erg leuke trip met een leuke groep mensen! Af en toe best spannend, maar een mooi avontuur! We hebben erg gelachen! Vooral toen we in dat ellendige, wankele bootje zaten en er geen kaaiman te vinden was vanwege de regen, hahaha!

Kijk bij de foto's voor wat leuke kiekjes!

Ellen

Leuk avontuur!
Jouw gezicht Esmee op de foto samen met een kaaiman spreekt boekdelen haha

Esther

Leuke trip!
Ook klein vind ik die beestjes maar eng ... brrr

eric

spannend verhaal

Iris

Wat een heerlijke foto's en verhalen. Haha inderdaad die foto van Es, spreekt boekdelen haha, hopelijk hebben jullie binnenkort veel bevallingen!

Opa Oma

Janne en Esme.
Leuk om te lezen maar voor jullie mooi om mee te maken.Vooral dat bootje.
En dit met stage.Het is een vacantietrip. Geniet ervan.

Marloes

Huh hechten een dag na de bevalling? Wat is daar de reden van ?

Esmee Beer

@Maloes, de verloskundigen hechten niet meer sinds de coronapandemie. Er was een tekort aan personeel, de verloskundige hadden geen tijd om na de bevalling te hechten. Er werd toen afgesproken dat de zaalartsen het hechten zouden overnemen. Omdat de zaalartsen alleen op doordeweekse dagen overdag aanwezig zijn worden de vrouwen die in de avond of in de nacht bevallen de volgende ochtend pas gehecht. In het weekend worden de zaalartsen in huis gebeld om te komen hechten. Hier letten ze dan wel extra op hygiëne tijdens het hechten en ontsmetten ze een groot vlak van de vulva maar ook een deel van de bovenbenen met jodium voor het hechten.