stageblogsuriname.reismee.nl

Fredberg

We begonnen deze week met 1 dagdienst en 4 avonddiensten. Het waren redelijk rustige diensten.

11/4; het was een rustige avonddienst. Om 19:45u kwam er een zuster, 2 dames van de afdeling brengen. Ze droeg over dat één van deze dames een IUVD heeft, dit staat voor 'Intra-Uteriene Vrucht Dood' en betekend dus dat het kindje in de buik is overleden. Deze mevr was nu 36 weken en 6 dagen zwanger. 4 dagen eerder was geconstateerd dat het hartje van de baby niet meer klopte, het kindje was dus al 4 dagen overleden. Deze mw kwam met bloedverlies en toegenomen weeën. We hebben haar opgenomen op de verloskamer en Esmee heeft haar mogen toucheren, ze had toen 6 cm ontsluiting. Van de dokter mocht mw morfine krijgen. Dan doen ze hier meestal bij een vrouw met een IUVD, dan kan de vrouw hopelijk een paar uur slapen en wordt ze wakker met volledige ontsluiting. Dan hoeft ze al die weeën niet zo bewust mee te maken. Om 19:55u kreeg mw de morfine, we hebben nog wat met haar gekletst en toen ze slaperig begon te worden zeiden we; doe maar lekker je ogen dicht. Echter werden de weeën al snel daarna sterker en kreeg mw persdrang. Toen Esmee wilde toucheren om te voelen hoever ze nu was, was er al een deel van het hoofdje zichtbaar tussen de schaamlippen van de vrouw. We hebben de verloskundige erbij geroepen en om 20:23uur is mevr bevallen van haar overleden zoontje. Het was natuurlijk een hele trieste, droevige situatie, maar voor ons ook erg leerzaam. Deze dingen gebeuren helaas en horen ook bij ons vak, daarom was het voor ons wel goed om deze casus mee te maken nu we nog in opleiding zijn.

Na onze stage week hadden we 3 dagen vrij, dus weer tijd voor een leuke trip! We hebben de 3 daagse tour naar de Fredberg gegaan! We moesten om 8u bij het kantoor van Su4you verzamelen (dit is de organisatie die de meeste tripjes regelt). De heenweg begon iets wat chaotisch, de bus kwam veeel te laat omdat hij schijnbaar een andere auto had aangereden. We hebben op een end besloten wat te gaan drinken bij een leuk koffie tentje verder op. Toen we daar net waren aangekomen, bleek de bus op het verzamelpunt te zijn gearriveerd. De buschauffeur had blijkbaar opeens haast dus is hij vertrokken zonder ons. Een van de gidsen wist waar wij naar toe waren gegaan en kwam ons met de auto halen. We zijn achter de bus aangereden naar een soort supermarkt aan de weg, hier werden de snacks voor onderweg opgehaald. Daar konden wij ons bij de rest voegen en verder met de bus meerijden. Op de parkeerplaats van die supermarkt is de chauffeur nog even onder de bus gedoken om nog wat te repareren. Hierna konden we eindelijk echt vertrekken, hahah we hebben ons rot gelachen van deze start van de trip. De reis er naartoe was al een trip opzich!

Na een reis van ongeveer 4uur rijden stapten we uit de bus. Het laatste uur reden we op een onverharde weg. Door de regen die afgelopen week gevallen was, was het erg blubberig geworden. Af en toe moesten we even uit de bus stappen. We liepen een aantal meter voor de bus uit, de bus reed dan door de blubber en diepe kuilen, daarna werd de weg weer ietsje beter en konden we de bus weer in tot er weer opnieuw een slecht begaanbaar stuk van de weg was. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming liepen we het laatste stuk naar het basis kamp. Hier hebben we lekker gegeten en gekletst met elkaar. In de avond hebben we door de jungle gelopen opzoek naar dieren. We hebben die nacht op een luxe slaapzaal geslapen met heerlijke bedden! De volgende ochtend zijn we na een goed ontbijt opnieuw de jungle in gegaan om weer mooie dieren en vogels te spotten. Terug op het basiskamp hebben we geluncht en vervolgens onze tassen ingepakt om richting de Fredberg te vertrekken. We reden ongeveer 20min met de auto en hebben verder naar de top van de berg gelopen. Na ongeveer 2u lopen kwamen we aan op de top van de berg! Het laatste stuk was een flinke klim, maar het prachtige uitzicht deed je dat snel vergeten! Zo ver als je kon kijken zag je de bomen en planten van de jungle en als iedereen stil was kon je de vogels en brulapen heel goed horen, heel indrukwekkend!

In de avond hebben we opnieuw heerlijk gegeten. Verder gezellig gekletst met elkaar, later hebben we nog een kampvuur gemaakt en tot slot in een hangmat geslapen! Voor Janne haar grootste wens die uitkwam! In Suriname, in de jungle slapen in een hangmat met alle dieren geluiden op de achtergrond! De volgende ochtend hebben we weer onze spullen gepakt en zijn we na een goed ontbijt aan onze terug weg begonnen. Toen we weer bij de auto aankwamen die ons het laatste stukje naar het basiskamp terug bracht, moesten een paar mensen op het dak van de auto, anders zou het niet passen. Daar offerde wij ons graag voor op! Het was echt super leuk! Een mooie kers op de taart van dit fantastische weekend! Terug op het basiskamp hebben we geluncht en gezwommen tot we weer terug in de bus naar Paramaribo gingen.

We hebben echt onwijs genoten van de prachtige omgeving, het mooie weer, de natuur, de geluiden, de dieren, de leuke groep met wie we waren, de gezellige gidsen en de fantastische koks die het hele weekend heerlijk voor ons hebben gekookt. We hebben heel veel foto's gemaakt van ons weekend, het was lastig een selectie te maken om bij ons blog te zetten. Zo mooi als je de dingen ziet, kun je het nooit op de foto krijgen, maar kijk bij de foto's voor een kleine impressie.

Oma

Het was weer een prachtig verhaal bedankt daar voor kus

Esther vdL

Leuk om weer een heel verhaal te lezen over wat jullie meemaken. De jungletrip klinkt geweldig! Foto's zijn ook erg leuk.

Hilde

Wat een ervaringen! Van heel droevig naar heel mooi, erg indrukwekkend