stageblogsuriname.reismee.nl

Nachtdiensten en een avondtrip!

Onze eerste drie nachtdiensten hier zijn goed verlopen! Janne heeft elke nacht een bevalling kunnen begeleiden en dat maakt dat ze er nu nog maar 14 hoeft! Esmee heeft er twee kunnen begeleiden. We merken dat de verloskundigen hier soms een iets andere werkwijze hebben dan wij gewend zijn. Zo mocht bij de bevallingen in onze eerste nacht de vrouw, na de geboorte van het hoofdje en de schouders, niet meer mee persen voor de rest van het lichaam. Wij moesten dus als het waren het kindje er zelf verder uittrekken. ''Anders zou ze scheuren'', deze techniek hadden wij nog niet eerder gezien en voelde voor ons een beetje onnatuurlijk. De nachten verliepen verder vrij rustig, je hebt niet de drukte van de dag. Als er een zwangere naar het ziekenhuis komt, kondigt de portier haar eerst telefonisch aan, zodat wij weten dat er een vrouw onderweg is naar de verloskamer. Er komen eigenlijk enkel vrouwen waarvan de weeën zijn begonnen, de vliezen zijn gebroken of die echt al zeer bijna gaan bevallen. De verloskundigen maken dankbaar gebruik van deze rust en gaan dan lekker slapen. Een aantal liggen op de bedden in de verloskamers, op ligstoelen of op tafel in de inpak ruimte (hier worden overdag instrumenten in pakketen ingepakt om naar de sterilisatie te gaan). Na onze drie nachten hadden we een 'uitslaap dag', die dag hebben we niet zo veel gedaan. We hebben buiten in het zonnetje gezeten.

Donderdag; terwijl het in Nederland aan het sneeuwen was, lagen wij hier met 31 graden in het zonnetje bij een zwembad! Wat een contrast! De vriend van Elisa (de meid die we met Holi-Phagwa hadden ontmoet) is in Suriname aangekomen, hij blijft een maand. Ze hadden twee nachtjes in het Peperpot hotel geboekt en vroegen of wij een dagje mee gingen naar het zwembad van dat hotel. Dat vonden wij uiteraard een fantastisch plan. We hebben lekker genoten van de zon, het zwembad, eten, cocktails, etc. Een zeer geslaagde dag. In de avond gingen we vanuit daar naar het Peperpot natuurpark. Een kwartier rijden vanaf het hotel. We namen een taxi en dat verliep niet geheel soepel. De man van het hotel had een taxi voor ons gebeld (ze hebben een contact met een bepaalde taxi), het duurde vrij lang. Op een end kwam er een gele taxi aangereden, hier zijn wij ingestapt. Al snel werden we door een andere auto achterna gezeten. Hij toeterde er op los. Het bleek de taxi te zijn die voor ons was gebeld, we zaten dus in de verkeerde auto. We waren nog maar 5 minuten onderweg en zijn gestopt om over te stappen in de andere taxi, zodat hij niet helemaal voor niks was gekomen. We moesten uiteraard die taxi nog wel betalen voor het ritje van krap 5 minuten. 50 SRD wilde hij daarvoor hebben, dat is echt een belachelijke prijs voor zo'n kort ritje. Daar gingen wij uiteraard niet mee accoord. Esmee gaf hem 20 SRD. De taxi chauffeur werd een beetje boos, hij accepteerde dat bedrag niet. Hij zei ''je kan niet zomaar je eigen prijs bepalen!''. Esmee zei ''en jij kan mij niet zomaar oplichten!''. Hij zei dat hij die 20 SRD niet aannam. Esmee gaf hem er nog 10 bij en zei ''meer krijg je echt niet, 50 SRD is een belachelijk bedrag voor nog geen 5 minuten rijden! Meer krijg je echt niet!''. Hij was erg boos, nam uiteindelijk die 30 SRD mee en deed de deur dicht. De overige rit hebben we met de andere taxi meegereden.

In het natuurpark hebben we een avond tour door het park gedaan. Samen met Dick, de Freek Vonk van hier, zijn we op zoek gegaan naar allerlei dieren. We hebben best een hoop gezien! Apen, buidelratten, twee luiaards, een vogelspin, een kamspin, verschillende soorten kikkers, verschillende soorten slangen, twee vogels, een uil, een leguaan, een schorpioen(tje), een dode boa constrictor, en nog veel meer! Bij elk dier dat we vonden gaf Dick wat uitleg en leuke feitjes. De dieren die hij kon pakken, pakte hij, zodat we ze goed konden zien. Zelf hebben we ook nog een kleine slang vast gehouden!

De foto's van ons avontuur hebben we er ook weer opgezet!

Marushka

Je durft wel es tegen zo’n taxichauffeur ??

Esmee Beer

Hahah ik werd er gewoon boos van! Kreeg echt het gevoel dat hij ons probeerde op te lichten!

Petra

Haha Es, stoer hoor. Gelukkig goed afgelopen. XX

Hilde

Mooi avontuur zo! Mooi dat jullie ook veel bevallingen kunnen doen?